Komiksy · Filmy · Gry · Anime · Manga · Muzyka · Książki · TV · Wywiady · Warszawa

Spelunky


gry · komentarzy 17

Spelunky

W dzisiejszych czasach, gdy myślimy o współczesnych grach komputerowych w których możemy wcielić się w awanturnika i zwiedzać opuszczone ruiny to najpewniej przed oczami pojawi nam się Lara Croft z „Tomb Ridera”, ewentualnie Nathane Drake z „Uncharted” albo „Lego Indiana Jones”. Na szczęście Derek Yu stworzył „Spelunky”.

Nie znamy imienia głównego bohatera gry, ale najważniejsze jest to, że ma brązową, skórzaną kurtkę, taki kapelusz oraz bat. I nie cierpi węży. Skacze nad przepaściami, wspina się po linach, podkłada bomby, ratuje kobiety w opresji – słowem, jest bohaterem gry platformowej. Swojsko brzmiąca nazwa jest nawiązaniem do „Spelunker”, antycznego już tytułu z 1983 roku.

Naszym głównym celem jest pokierowanie bohaterem do prowadzącego na niższy poziom podziemi wyjścia. Po drodze możemy zbierać złoto, klejnoty, wymieniać je w sklepach na nowy ekwipunek. Doprowadzenie do wyjścia Blondynki W Potrzebie wynagradzane jest dodatkowym punktem życia, co jest bardzo pomocne, bo „Spelunky” jest potwornie trudną grą, a każda śmierć karana jest powrotem do pierwszego etapu. Generalnie lista zagrożeń wygląda następująco:

  • ugryzie Was wąż – giniecie
  • ugryzie Was nietoperz – giniecie
  • ugryzie Was pająk – giniecie
  • ugryzie Was wielki pająk – giniecie
  • capnie Was szkielet – giniecie
  • stratuje Was jaskiniowiec – giniecie
  • wpadniecie w paszczę wielkiej muchołapki – giniecie
  • spadniecie ze zbyt dużej wysokości – giniecie
  • nabijecie się na kolce – giniecie
  • strzałka, którą rzuciliście odbiła się od ściany i trafiła Was w głowę – giniecie
  • przetoczy się po Was wielka kula zaraz po tym, kiedy ruszycie statuetkę, której nie należało ruszać – wiadomo co

Spelunky

A to tylko część zagrożeń jakie czyhają w jaskiniach – sam na razie nie przeszedłem dalej niż za czwarty poziom. Poziom trudności podkręca jeszcze ograniczenie czasowe, jeżeli zbyt długo zamarudzimy na jednym etapie to zacznie nas ścigać duch i prędzej czy później pozbawi życia. Na szczęście część z czających się w podziemiach potworów może być tak jak i my ofiarami pułapek, co nieco wyrównuje siły.

I tu uwaga, jednym z głównych bajerów „Spelunky” jest losowe generowanie poziomów z puli gotowych elementów. Niby na każdej planszy znajdziemy podobne miejsce, jak legowisko węży czy znajome ustawienie drabin, ale sposób dojścia do wyjścia za każdym razem będzie inny. Dzięki temu nigdy nie wiemy, czy na dole nie czekają na nas jakieś kolce lub głodny pająk. Na dodatek mamy pełną dowolność jeżeli chodzi o dotarcie na koniec etapu – możemy szukać przejścia, ale też nic nie stoi na przeszkodzie, aby użyć materiałów wybuchowych i zrobić sobie skrót. Dlatego trzeba czasem się sporo nakombinować z użyciem bomb i lin, aby nie wylądować w jakimś ślepym zaułku.

Zobaczmy:

  • ładna, pikselowa grafika retro – jest
  • trudna, ale wciągająca rozgrywka – jest
  • uciekanie przed wielkimi toczącymi się kulami – jest

To na co jeszcze czekacie?

gry

komentarzy 17

  • Niezłe. Przypomina mi jeszcze Tuskera z dawniejszych produkcji.

  • nie wiem czemu ale pierwsze skojarzenie to Rick Dangerous: kliku klik

  • Myślę, że skojarzenie jest jak najbardziej uprawnione – w końcu to też gra w jakiś sposób czerpiąca z klimatu filmów z Indianą Jonesem :)

  • Urocze są te rzuty blondyną ;)

  • pierwsza myśl to rick dangerous i commodore faktycznie aczkolwiek na komodorcu nie było 16bitowej palety barw ani takich rozdzielczości :D

  • mr.ciacho

    Na 5 levelu zmienia się grafika, pojawiają się żaby i liany ! Tyle odkryłem zanim umarłem. Najgorszy jest motyw z brakiem światła.

  • Jeszcze apropo fajnych, zajebiście trudnych retro gierek polecam ghost n goblins.
    A dla totalnych maniaków Contra :]

  • ciacho: ano, jak się zapłaci 100 K to można odblokować skrót prosto do piątego poziomu. Liany z małpami nad kolcami są straszne:)

  • chce ktoś montezume ? bez joya troche trudna ale to jednak klasyk!
    do pobrania: klik klik

  • mr.ciacho

    Z takich ciekawych motywów jest jeszcze kasyno i możliwość zakupu blondyny u starucha co rzuca trochę cienia na jej postać ;p

  • hmmm nie sciagalem i nie wiem jak to wyglada na kompie ale screen z forum jest w rozdzialce 640×480, przy czym piksele sa 2×2, wiec efektywnie wychodzi 320×240.

    c64 mial rodzialke 320×200 przy 2 kolorach (plus kilka hackow ktore zwiekszaly ilosc kolorow) oraz 160×200 (ktory byl wykorzystywane w grach). Wiec grafika nie jest duzo lepsza (2.4 raza wiecej piksli) ;)
    to tak technicznie ;)

  • 300 zgonów dalej nie posunąłem się dalej niż za 12 poziom, czyli do czwartej krainy.

  • przeszedłem cala grę w 3 dni

  • Pogratulować. Ja nie mam zacięcia.

  • Gratuluje, mi to zajęło trzy tygodnie i jakieś 500 zgonów.

  • w tej ostatniej planszy z wielka podskakujaca glowa o co chodzi? trzeba znalesc wyjscie? gdzie ono u licha jest?! u gory, a moze pod ziemia?

  • Kazik: nie mów, że nie grałeś w Super Mario 3?:) Trzeba tak podpuścić głowę, aby wyrąbała dziurę w podłodze i spadła do lawy.

Dodaj komentarz